Tokyo Marui – HK 416

Forums General Discussion Reviews Tokyo Marui – HK 416

Viewing 0 reply threads
  • Author
    Posts
    • #5406
      FP01
      • Posts: 174
      • FP Berserker
      • ★★★

      Hey guys, mijn long overdue TM HK 416 review.

      Om te beginnen een stukje geschiedenis over mijn bescheiden arsenaal. Toen ik begon met airsoften kocht ik een 2e hands G&G M4 Combat Machine. Ik wist weinig tot niets over airsoft wapens en had via een paar vrienden goede dingen gehoord. Echter na 3 keer met het ding het veld in te lopen liep ik tegen een hoop beperkingen aan. De range was niet alles, als je mag leeg was bleef de motor roteren dus wist je niet dat je zonder ammo zat. Hij had steevast feeding issues, … Lang verhaal kort, ik besloot zelf mijn gun te upgraden. Werkelijk elk stukje tot en met de body werd vervangen en in het komende jaar spendeerde ik evenveel tijd aan het bouwen van mijn gun dan aan airsoften zelf. Na een eindeloos kapitaal en geduld had ik uiteindelijk een DMR met in elk deel de best mogelijke parts. Hij schoot fantastisch. Enkel, hij had nog steeds feeding issues, en de motor bleeft nog steeds roteren als het mag leeg was. Niet erg realistisch of praktisch….

      Na wat rondzoeken op het internet stootte ik op onderstaande filmpje van Mattthemusketeer en werd spontaan veliefd op het uiterlijk van de HK416! https://www.youtube.com/watch?v=u0DxRQ6uqBE&t=382s

      Na lang twijfelen kreeg ik uiteindelijk toch het budget bij elkaar in dezelfde maand als ik mijn huis kocht. Er ging wel wat goed planwerk aan vooraf…

      Het HK416 platform

      Als je de gun koopt bij Airsoftshop (met korting!) krijg je het volgende toe:

      That’s one pretty box! Let’s see what’s inside!

      De gun komt naar TM standaard met 1 highcap magazijn. Hij heeft verschillende kleuren Tan. Enkel de stock en pistol grip hebben dezelfde kleur. Op foto ziet het er wat vreemd uit maar in realiteit is het echt een van de knapste guns die je kan kopen.

      Verder zit er nog een batterij bij en wat keymod railtjes om later te bevestigen.

      De body van de HK416 voelt echt super solide aan. De gun is zwaar en van goede kwaliteit metaal gemaakt. Ik vermoed dat als er ooit is zal breken, dat het de pistolgrip of stock moet zijn. Mooie details zijn de echte markings die op de zijkant zijn gedrukt alsook de shell ejection port die opengaat door aan de lever te trekken. Hierachter zit de hopup verscholen. Echter is deze hierdoor makkelijk nog met je handschoenen te bedienen. TM heeft er over nagedacht.

      Zeker een aanrader is om de gun van in het begin te upgraden met een 350 FPS veer en deans connector. op die manier kan je lipo batterijen gebruiken. Deze geven een vele betere stroomdoorvoer. Hiernaast had ik out of the box ook meteen een flathop gestoken. +5 a 10 meter range voor 20 EUR? Yes please.

      Externals

      Time to deck it out!

      Te beginnen met een scope. Ik (en Jeroen) kozen voor de Vortex Crossfire II. Een pareltje van een kijker voor 220 EUR (mits korting op Airsoftshop). Levenslang garantie van Vortex, ook voor gebroken glazen! Zeker geen overbodige luxe in airsoft. Behalve 4x zoom (max 92 meter, wat ook de max range is in airsoft.) heeft hij ook een illuminated red dot. Dus als je binnen in het donker speelt kan je de scope nog vlot gebruiken. Deze scope heeft een zeer goed eye relief waardoor je hem net zoals een aimpoint met 2 ogen open kan gebruiken en extreem snel op doel krijgt. Aanrader!!

      Van externals heb ik een tan grip, surefire replica flashlight met pressure pad en nieuwe stock geinstalleerd. De PTS stock is een dikke aanrader. Er passen 2 full size batterijen in, genoeg voor een volle dag airsoften zonder kopzorgen. Behalve het voorgaande heb ik er ook een RSA slingmount van Magpull op gemonteerd. Best een duur item (35+ EUR) maar superhandig om je sling aan te bevestigen. De sling waarvoor ik ben gegaan is een FerroConcepts Slingster. LINK in OD Green. Deze kan je zeer snel open of dichttrekken door een rubberen loop. Superhandig!

      Resultaat:

      Uiteraard heeft dit pareltje wat bescherming nodig tegen de elementen.

      Performance

      Na mijn eerste skirm was ik dik tevreden over de gun. Hij schoot accuraat en ver voor een AEG met 350 FPS. De magazijnen feeden stuk voor stuk 100% van hun BB’s. De gun stop met schieten als je mag leeg is waarna je de bolt release moet raken bij het herladen. Super realistisch. Daarinboven heeft hij ook recoil wat het realisme alleen maar ten goede komt. Ik ben er in mijn eerste game ook in geslaagd de gun recht op het beton te laten vallen. Gelukkig geen zichtbare schade.

      Als er dan toch een minpuntje genoemd moet worden dan is het wel dat de single shot af en toe vast komt te zitten waarna je deze door full auto vuur weer los moet krijgen. Komt door de trigger niet volledig in te trekken. Meer een probleem van het baasje dan het beestje. Ook de trigger speed vind ik nog niet optimaal… And so the upgrading begins.

      Omdat ik hem maar 1 keer open wil leggen gaan we meteen voor het maximum aan upgrades:

      -Prometheus Hard torque gear set
      -Prometheus Full Stainless Cylinder
      -Prometheus Hard Piston Next-Gen
      -Prometheus Pistonhead POM
      -Prometheus 6mm Metal Bushings with bearing
      -Scatterplot Sorbo Pad Bore-up 70°
      -Spectre II Next-Gen Full Electronic Mosfet

      Hierdoor wordt de gun geschikt om te gebruiken met 11,1v Lipo batterijen en gaat er over de jaren heen geen slijtage voorkomen. De spectre mosfet zorgt voor ervoor dat de gearbox nooit meer kan vastlopen, het stroomverbruik drastisch minderd en de single shot response stukken beter wordt. Ook kan je hiermee een delay of tripple shot instellen.

      Hierna was het nodig om opnieuw de scope af te stellen. Dat doen we op de oude manier, je zet je gun op een waterpas statief en zorgt ervoor dat de scope vervolgens waterpast op je gun wordt gemount.

      Uiteraard moesten we na al die upgrades ook de range eens testen. Ik heb in mijn tuin maar 1 doel op afstand. Het tuinhuis van de buren… :-D Woops. Hij schoot zonder problem op het tuinhuis. Ik moet wel zeggen dat ik de BB niet kon volgen op die afstand. Enkel door het impactgeluid wist ik dat het raak was. Supertevreden van de range!

      All in all kan ik dus zeggen dat dit platform absoluut de moeite waard is. Performance is super out-of-the-box. Als je echt het absolute maximum uit je gun wil halen zijn er nog voldoende upgrades voorhanden om te doen wat je wil.

      Mijn volgende projectje wordt allicht een DMR op basis van de TM recoil.

      We sluiten af met een paar shots van de gun in actie!

       

       

       

       

       

       

       

       

       

Viewing 0 reply threads
  • You must be logged in to reply to this topic.